tisdag 8 december 2009

Systemskifte

Nej, jag tycker inte att det är rimligt att människor som har stått utanför arbetsmarknaden i väldigt många år plötsligt ska stå utan försörjning. Eftersom jag anser att det är djupt orättvist att låta någon "stå utanför" så är jag glad för reformeringen av systemen så att det i en framtid inte ska kunna hända igen. Jag har inga problem med att försvara de förändringar som har gjorts både avseende arbetslöhetsförsäkringen och sjukförsäkringen. Det är tragiskt att de människor som till följd av tidigare dåligt fungerande system kommer i kläm när vi byter kurs. Men det är ingen anledning till att behålla dåligt fungerande system. Vi måste i stället göra allt vi kan för att hjälpa de människor som har varit arbetslösa och/eller sjuka under många år så att de får möjlighet att leva självständiga liv, precis som alla vill. Vi ska se till att ingen hamnar i långvarigt utanförskap igen. Jag är övertygad om att vi är på rätt väg även om det just nu, och kortsiktigt, kan verka vara precis tvärtom.

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar