tisdag 8 juni 2010

Tänk om

Idag ska jag återigen dela ut flygblad i den angelägna kampanjen "Tänk om" som bland annat syftar till att skjuta upp alkoholdebuten hos unga. Det är angeläget att påpeka för vuxna, inte minst föräldrar, att de begår ett lagbrott när de köper alkohol till sina mínderåriga barn. Det händer mycket som inte borde hända när unga människor är berusade. Förra årets händelse på Öland vid midsommar var en stark signal för mig. Pojken som knivskars till döds var en av mina yngsta barns kamrater. Han drack sig aldrig berusad. Han ville heller aldrig bråka, och det var förmodligen det som dödade honom. Han gick emellan två som i fyllan inte klarade av att bryta förrän det hade gått för långt. Så oåterkallerligt och så fruktansvärt onödigt, en sorg för många och en tung börda för den som höll i kniven. Jag vill inte att något liknande händer igen och om jag kan bidraga till att åtminstone en annan inte drabbas, så är jag tacksam. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar