fredag 21 oktober 2011

Rödgrön vindflöjel utan fäste

I går var Carina, Jim och jag i Västra Harg tillsammans med ett gäng andra politiker och tjänstemän från Mjölby kommun. Jag var inbjuden av byalaget i egenskap av ledamot i kommunfullmäktige, och dessutom bor jag ju i närheten och är därmed ännu mer intresserad rent personligt. Vem vet, kanske kommer min nyblivne son Tibbe att befinna sig där snart?

Anledningen till besöket var att den rödgröna majoriteten i Förskole- och skolnämnden har lagt ett förslag om att spara pengar genom att flytta elever från bygdeskolorna i Västra Harg och Normlösa till Mantorp.

Det är ett tråkigt förslag, som Folkpartiet inte står bakom. Vi vill tvärtom i vårt budgetförslag för kommunen år 2012 undanhålla skolan från ytterligare sparbeting, vilket bland annat medför att den aktuella flytten inte borde vara nödvändig. Det går inte att på ett rimligt sätt spara ännu mer för tillfället och de aktuella kalkylerna är dessutom bristfälliga.

Gissa därför om vi blev förvånade när nämndens ordförande Rainer Fredriksson (S) ställer sig upp inför församlingen och berättar att förslaget tas tillbaka. Hoppsan. Det jag håller med honom om till hundra procent är att byalagen i fråga har skött sig exemplariskt genom att sakligt argumentera för sin sak, lägga fram alternativa sparförslag och framtidsvisioner. All heder åt det arbetet, jag älskar att se det!

Det jag däremot tycker är fullständigt vansinne är att ställa sig upp på det sättet och meddela att ingen förändring ska ske, utan att presentera vad som det ska sparas på i stället.

Är det skolorna i Mantorp eller Mjölby som får ta smällen i stället? Är det förskolan? Något annat? Vad gör ordföranden om motsvarande engagemang och argument framförs från de nya "offren" för neddragningarna ? Vänder på kappan igen och lovar bot och bättring?

Ännu mer pinsamt blev det när samme man mer eller mindre flirtar med kommunstyrelsen och inför samma närvarande församling ber om oförändrade ramar. En varm hälsning till Rainer om du verkligen menar det du säger - du är varmt välkommen att rösta med Folkpartiet, övriga Alliansen och SPI i kommande budgetbeslut, för skolans skull!

Missförstå mig rätt, jag är på ett sätt oerhört glad över vändningen från de rödgröna, inte minst efter att ha fått se verksamheten i Västra Harg på närmare håll. Det jag tycker är rent utsagt bedrövligt är agerandet från den styrande minoriteten. Det är oseriöst och inte värdigt för en kommun som Mjölby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar