söndag 4 oktober 2009

Givande styrelsearbete på lokal nivå

I kväll är det dags igen för ett styrelsemöte i Mantorp. Generellt har nog människor en ganska negativ inställning till möten av det här slaget och tror att det mest är ett nödvändigt ont, men när det gäller Folkpartiet i Mjölby vågar jag som relativ nykomling påstå det rakt motsatta.

Tack vare min roll som aktiv i en grupp med inriktning mot att synas utåt lokalt och valkampanja på olika sätt har jag fått förmånen att sitta med som åhörare under styrelsemötena. Under dessa tillfällen har jag fått en fascinerande och oerhört nyttig inblick i den lokala agendan och hur kommunens verksamheter fungerar bakom kulisserna. Naturligtvis får jag bara "en sida" av verkligheten, men den är likväl oerhört nyttig att få ta del av. Att få ta del av berättelser om hur nämnder arbetar och resonerar rent praktiskt och hur pratet går bland de insatta är oerhört givande och intressant!

Jag har också fått förmånen att kunna påverka aktivt, exempelvis kommer Folkpartiet framöver att synas i samband med Mjölby Hockeys hemmamatcher i VMP-Group Arena. En viss relativt eftertraktat sponsorplats hade blivit ledig och naturligtvis var vi på hugget. Bild på resultatet kommer att dyka upp här på bloggen framöver, kan jag lova! Eventuellt också en "före"-bild, men det återstår att se om jag hinner fixa innan skylten bytts ut till vår nya.

Hur som helst, den som tror att styrelsearbete inom vår lokalavdelning är tråkigt kan tänka om. Det är tvärtom en riktig höjdpunkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar