måndag 30 augusti 2010

Demokrati är inte enkelt - i alla fall inte för alla.

För mig är demokrati den självklara rätten att få tycka, säga och skriva vad jag vill, att få tillhöra vilken religion jag vill, leva ett självständigt liv och att få möjlighet att fortsätta att växa som vuxen. Ett demokratiskt samhälle bygger på respekt för individen, tolerans och hänsyn.
Det innebär inte att det jag tycker alltid är rätt för alla andra och att jag alltid kan göra precis som jag vill. Vi har kommit överens om svensk lagstiftning och vi har olika regler i olika sammanhang - allt för att livet ska fungera så bra som möjligt för alla.
I beslutande församlingar kan det inträffa att majoriteten tycker en sak och oppositionen en annan och att beslutet blir som majoriteten vill. Det är inte för den skull ett odemokratiskt beslut, även om man själv blir väldigt frustrerad när det inte blir som man vill.
Eftersom större delen av min 25-åriga "karriär" som politiker har varit som oppositionspolitiker på fritid, så förstår jag vilket besvär det är för nuvarande opposition att acceptera att vara i minoritet. Men därifrån till att påstå att vi i alliansen samt SPI inte är demokratiska när vi fattar beslut som oppositionen anser felaktiga - är steget oändligt.

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar