fredag 5 mars 2010

Mjölbykunskap A

Någonting som jag som relativt ny invånare i kommunen har tänkt på är hur lite jag egentligen vet om verksamheter som skolor, företag, vårdhem och liknande. Visst har jag en god översiktlig kunskap efter åtta år i Linköping och ett och ett halvt år utanför Mjölby som engagerad medborgare, men en fördjupad detaljkunskap har definitivt ett egenvärde. Naturligtvis inte minst för mig som politiker, men alla borde ha nytta av att känna till sin egen kommun och vad den har att erbjuda.

När jag och min sambo flyttade hit till kommunen blev vi inbjudna till en träff med kommunalråd och kommunchef, vilket var väldigt trevligt och medförde en positiv upplevelse! Något liknande borde också genomföras i större skala när det gäller rent konkreta rundturer i Mjölby kommun - och då naturligtvis inte bara i Mjölby, utan även i de mindre orterna som Skänninge, Mantorp och Väderstad, samt på landsbygden.

Vad tror du som läsare om idén? Vad skulle du vilja se i Mjölby kommun? Vad skulle du vilja visa upp för en ny invånare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar