onsdag 10 september 2014

Bristfällig politisk debatt på Mjölby gymnasium

I dag har jag begått debattdebut "på riktigt". Det var lagom pirrigt och jag måste säga att jag på det stora hela är nöjd med dagens insatser. Visst blev det konstiga ordval och stakningar här och där, men jag är precis som alla andra en människa.

Debatten ägde rum på Mjölby gymnasium, i Kungshögaskolans aula, i tre omgångar med ettor, tvåor och treor i tur och ordning. En och en halv timme per grupp kändes långt och samtidigt alldeles för kort, på olika sätt. Representanter från samtliga partier som finns i Mjölbys kommunfullmäktige fanns på plats, förutom från Sverigedemokraterna. De hade "inte tid" att komma, ingen över huvud taget. Det är som tidigare konstaterat svårt att "ta debatten" om det inte finns någon som är villig att debattera...

Lite tråkigt var det också att vissa partier ställde upp med personer från ungdomsförbunden, som inte var från Mjölby. Jag tycker att personerna i sig var mycket duktiga och trevliga att träffa, men det blir en helt annan sak (för att inte säga omöjligt) att diskutera lokala frågor på ett vettigt sätt. Det förlorade debatten och eleverna på. Jag försökte hänga med på båda planen, men visst blev det kluvet och vissa personer i panelen kom helt bort i riksplanstjafset. Debatten tillförde inte i närheten så mycket som den borde ha gjort, tråkigt nog. Det finns mycket att ta lärdom av.

Det återspeglade sig också i valresultatet på skolan, tack till Mjölby kommuns facebooksida för resultatet: Centerpartiet 15%, Fi 1%, Folkpartiet 1%, Kalle Anka-partiet 0%, Kristdemokraterna 1%, Miljöpartiet 7%, Piratpartiet 0%, Moderaterna 30%, Socialdemokraterna 24%, Sverigedemokraterna 14%, SPI Välfärden 0%, Vänsterpartiet 4%. 3% av eleverna röstade blankt.

Jag är givetvis inte nöjd med resultatet i sig, tvärtom – men det är till stor del ett utslag av blandningen mellan ungdomsförbundspersoner och lokala aktiva politiker. C, M och S hade ungdomsförbundare. För övrigt var det en enda elev bland treorna som sa att hen ändrade sig under debatten. Jag kanske låter bitter, men vi har en del att jobba med på många fronter...

Det har i sammanhanget också gått inflation i partiledardebatter på riksplanet och jag hoppas att vi får se betydligt färre sådana i kommande val - och i stället mer av fördjupning, intervjuer, analyser och samtal. Dagens "debatter" är inte debatter, eftersom ordet "debatt" inkluderar att ta intryck av meningsmotståndare.

Fyra dagar kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar